Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

huis kopen in Sierra Leone?

  • Mrs. Bobb

    Wie kan mij een indicatie geven van de prijzen van huizen in Sierra Leone?

    Is er iemand die ervaring heeft met het (laten) bouwen van een huis en het aankopen van grond?

    Alle info is welkom

    Groetjes,

    Marjan

  • bart abokobi

    Wat ik me nog herinner van mijn bezoek vorig jaar aan Sierra Leone was dat de prijzen van het vastgoed beduidend lager lagen dan de prijzen in Ghana.

    Op het internet is heel weinig te vinden ivm. dit onderwerp

  • karlijn jalloh

    Ik heb ervaring dus als je meer wil weten moet je maar mailen! Inmiddels al langere tijd geleden dat je de vraag stelde dus wie weet niet meer nodig.

    groeten!

  • marcel

    Beste Mr Karlijn Jalloh,

    Tot nog toe ben jij de enige die antwoordde.

    Er is niet zoveel “swung “ op SL prikbord; zeker niet in vergelijking met het Ghana prikbord.

    Bart geeft ook geen indicatie na zijn bezoek, zoals Mrs Bobb/ Marjan vragen.

    Concreet een doorsnee tweeslaapkamer huis in een regio langs de kust waar Leidingwater/elektriciteit voorhanden is -wat is de gemiddelde prijs?

    Freehold :leasing?

    Kan men als niet ingezetene eigenaar worden?

    Zijn vastgoedmakelaars betrouwbaar of moet men advocaat en/of notaris inschakelen?

    Worden sommige eigendommen tweemaal verkocht?

    Maw wat is de procedure om een eigendom te verwerven?

    Mvg

    Marcel.

  • bart abokobi

    Een commercieel gebouw in hartje Freetown met 3 verdiepingen stond te koop voor 200000 us dollar.

    Een “plot” aan de rand van Freetown werd verkocht voor 1000 dollar.

    Aan de hand van deze cijfers vond ik de prijzen in Sierra Leone laag.

    Wat beteft de juridische kant van de zaak , waarschijnlijk weinig verschil met Ghana. Beiden waren immers Engels.

    Karolijn Jalloh , in Sierra leone een vriend met dezelfde familienaam.

    Deze naam is geruikelijk in Sierra Leone, is ze gerelateerd aan een bepaalde streek ?

    mvg,

    Bart

  • Marcel

    Mister Abokobi,

    Kent u ook de huurprijzen ter plaatse?

    Zelfde systeem als in Gh? Min 2 jaar vooraf te betalen.

    Of best als niet ingezetene eerst zaak registreren en onroerend goed op naam zaak aankopen?

    Welk bedrag moet men investeren om verblijfsvergunning te bekomen?

    Heeft men als buitenlander enig rechtzekerheid?

    mng

    M.

  • bart abokobi

    Mr. M.New Road,

    ik heb een mailtje gestuurd naar de manager van de Sierra Leone Housing Coorporation Ik hoop dan een antwoord te krijgen op alle vragen die er rijzen, want op het net maar weinig info te vinden.

  • Marcel

    Benieuwd naar antwoord.

    Is deze naam gebruikelijk in SL Is ze gerelateerd aan een bepaalde activiteit?

    Inderdaad ; net niet zo actief

    Marcel.

  • karlijn jalloh

    Sorry, heb lang niet gekeken op dit prikbord.

    De meeste afrikaansen mensen die buiten afrika wonen laten huizen bouwen in Afrika en verhuren of verkopen deze dan later weer door.

    Dit is ook een project waar wij al tijdje mee bezig zijn. We zijn momenteel een 2 gezinswoning aan het bouwen ( dus een 3 etage woning waar elke etage voorzien is van alle nutsvoorzieningen) en dit willen we of verhuren of verkopen.

    We hebben al een bod voor huur voor 15.000 euro per jaar voor 1 etage!!! Wist niet dat we hier zo goed op konden verdienen.

    Ook in Sierra leone wordt alles met behulp van notaris vast gelegd, athans bij ons wel . Ik zou geen prijsschatting kunnen maken, denk dat het varieerd waar het huis is en welke staat….opzich kan je voor een leuk bedrag al een appartementje kopen maar zelf laten bouwen is nog altijd het voordeligst in Freetown.

  • B. Vase

    hallo,

    ben blij om te horen dat jullie aan het bouwen zijn in Freetown. Wijzelf zouden dit ook willen, maar dachten dat dit voor Europeanen een bijna onmogelijke zaak is.

    Men had ons verteld dat grond kopen niet mogelijk is enkel leasen.

    Dus als ik het goed begrijp moet het toch wel lukken via een notaris. Heb je tips hieromtrent of wie we best contacteren om dit in orde te brengen, zouden we het leuk vinden moest je ons wat verder kan helpen.

    Dus je verhuurt ook, wij komen waarschijnlijk terug in het najaar, dus, waar kan ik eventueel info vinden ivm met jullie appartement,

    bedankt en groetjes,