Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrouwenbesnijdenis

  • Astrid

    Halllo mensen van dit forum ik ben kraamverzorgster in opleiding ik ga een presentatie geven over vrouwen besnijdenis het is bekend dat het in Sierra Leone veel gebeurd wie

    heeft ervaring mee of kent vrouwen die besneden zijn. Of heeft informatie uit Sierra Leone wat er aan gedaan wordt om de vrouwen ervan te overtuigen dat het vrouwenbesnijdenis verboden wordt

    Graag jullie reacties

    Astrid

  • Kenku

    Hoi Astrid,

    Bij mijn bezoek en Sierra Leone heb ik gesproken met een locale vrijwilliger van het toenmalige SPW. Het is ook bij haar op jonge leeftijd gebeurd. Door haar moeder is ze toen geïnitieerd in het Bundu ritueel. Toch zei ze: “Ik vergeef het mijn moeder. Zij is analfabeet, heeft geen scholing gehad en wist niet beter. Ik ben naar school geweest en begrijp dat dit niet goed is. Bij mijn kinderen zou ik dit nooit laten gebeuren.”

    SPW (student program worldwide) heet nu Restless Development. Een van de zaken die ze op de agenda proberen te krijgen is het stoppen van vrouwenbesnijdenis. Helaas is vanuit de Bundu society/ritueel nog steeds een geaccepteerde gewoonte. Restless probeert dit via getrainde locale studenten e.e.a. te keren. Het is moeilijk om het binnen één generatie te stoppen. De eerder genoemde vrijwilliger heeft in een dorpje waar ze werkte aangegeven om het meisje pas op 18 jarige leeftijd de keuze zelf te geven. Dit is een mooie oplossing lijkt me. Vanuit de “westerse” gedachte willen we dit met een opgeheven vingertje in enkele jaren laten stoppen. Helaas krijg je juist dan van de locale bevolking een soort tegenreactie, want de moeders vinden het een recht.

    Kijk eens op:

    http://www.restlessdevelopment.org/sierra-leone-our-work