Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

rondreizen in Sierra Leone

  • jeen

    We zijn van plan Sierra Leone te bezoeken begin november. Heeft iemand tips voor bijvoorbeeld een rondrit van een dag of 7? Het liefst met een vertrouwde reisgids/chauffeur. Op internet is (zover ik weet) weinig te vinden over trips. Ik hoor graag van jullie!

  • Kenku

    Hoi Jeen,

    Ik ben misschien al een beetje laat. Heb je wat geld en tijd te kort, kijk dan op www.visitsierraleone.org. Neem contact op met Carol Bimbola via de site. Hij kan een programma in elkaar zetten. Vorig jaar heb ik zijn chauffeur met de “nieuwe” landrover (afkomstig uit NL) kunnen meerijden van Tiwai island naar Kenema.

    Wat vond ik waard om naar toe te reizen:

    1) Bo is een leuke relaxte stad na de stress van Freetown.

    2) Op Tiwai island kom je helemaal tot rust. Verwacht geen dwergnijlpaarden, maar de aapjes maken veel goed. De kans om chimpansees te zien is erg klein.

    3) Diamantmijnen: Zowel in Kenema als Kono is het erg moeilijk om de diamantvelden te bezoeken. Twee jaar geleden heb ik met veel geluk dit in Kono kunnen doen achterop een motorfiets van een politieagent. Afgelopen jaar in Kenema heb met de beheerder van de “Touristoffice” op Damaroad in Kenema gesproken. Hij had minstens 3 dagen nodig om dit te regelen en de mijn was na 3 uur per auto nog 1 uur lopen. Misschien via Carol Bimbola is wat te regelen. Niet op eigen houtje de diamantvelden bezoeken. Dit geeft problemen.

    4) Nijlpaarden kan je wel bezoeken in het Outamba Kilimi national park. Dit gaat per kano. Het park is alleen bereikbaar per 4x4 of motortaxi (2 uur rijden). Geen kraan, geen stroomvoorziening. Alle eten en drinken moet je zelf meenemen!

    5) In Kabala is het koeler dan de rest van Sierra Leone. Vanaf de rotsen boven de stad heb je mooi uitzicht. Op oudjaars/nieuwjaarsnacht gaan veel NGO's vuurwerk afsteken en feestvieren op deze rotsen. Helaas laten ze veel troep achter.

    6) Makeni heeft een leuke grote markt. Op het plein bij de boog (arch) is een winkel van ex-vluchteling Thaimos. Thaimos is tijdens de oorlog naar Nederland gevlucht en is 2 jaar geleden terug gegaan om een winkeltje op te zetten. Het is een winkel met bouwmaterialen welke ik al de “gamma” heb genoemd. Hij vind het hardstikke leuk om Nederlanders te ontmoeten om zo een beetje zijn nederlands bij te houden. Ik heb hem 2 jaar geleden toevallig ontmoet en een goede vriendschap met hem opgebouwd.

    Oh ja, het visum regel je via www.visitsierraleone.org. Dit gaat snel, efficiënt en is goedkoper dan via de ambassade in Brussel. Het is een goede business voor Carol Bimbola maar hij heeft echt zijn zaakjes in orde. Na betaling heb je in 2 dagen een visum per E-mail. Druk beide attachments af en geef dit af aan de douane in Lungi. Ze weten dat je eraan komt. Onafrikaans is dit visumsysteem zeer efficiënt georganiseerd.